Określenie, kim jest Twoja "buyer persona"
jest fundamentalne, aby móc ustalić cenę, ponieważ każda grupa
demograficzna inaczej reaguje na propozycje kosztów produktu. Aspekty,
które należy wziąć pod uwagę to siła nabywcza, klasa społeczna, jak
reaguje na wzrost cen itp.
Zbadaj konkurencję
Dowiedz się, jaki jest wizerunek Twojej marki
Przede
wszystkim musisz zdobyć zaufanie społeczeństwa, zwłaszcza jeśli Twoja
marka jest nowa na rynku. Dowiedz się również, jak odbiorcy postrzegają
Twój produkt w porównaniu z konkurencją, czy uważają, że jest on
wysokiej jakości, czy też mają co do niego wątpliwości. Jeśli to
możliwe, spróbuj nawet dowiedzieć się, jak widzi Cię konkurencja.
Wszystkie te punkty pomogą Ci określić najlepszą cenę.
Ustal priorytety
Wśród
celów, które widzieliśmy wcześniej, może być konieczne ukierunkowanie
jednego nad innymi. Na przykład, w pewnym momencie możesz mieć dobrą
rentowność, ale potrzebujesz więcej konwersji lub lojalności klientów,
więc możesz obniżyć ceny w tym celu. Podobnie, być może myślisz o
poprawieniu wizerunku swojej marki, więc mógłbyś dostosować swoje ceny
nieco powyżej średniej. Oczywiście pamiętając o potrzebach swojej buyer persony i o tym, czy trzeba wprowadzić jakieś ulepszenia do produktu lub usługi.
Śledź trendy na swoim rynku lub w swojej niszy
Zmienne
rynkowe są również ważne przy określaniu Twoich cen. Może to być na
przykład wprowadzenie przez samorząd ustawy, klęska żywiołowa, konflikt
zbrojny lub po prostu walka cenowa z konkurencją. Wiedza o tym, co
dzieje się w Twoim środowisku gospodarczym jest ważna, aby pozostać
konkurencyjnym cenowo.
Bądź elastyczny
Jeśli
występują zmiany cen i popyt reaguje negatywnie, to jest elastyczny,
natomiast jeśli pozostaje stały, to jest nieelastyczny. Znajomość tego
aspektu pozwoli Ci określić najlepszy moment na podniesienie lub
obniżenie cen.
Monitoruj koszty produkcji
Podobnie
jak w przypadku celów, musisz pamiętać o całkowitym i rzeczywistym
koszcie produkcji, jaki ma Twoja firma, ponieważ nie możesz sprzedawać
po cenie niższej niż ta, która kosztuje Cię stworzenie lub zbycie
produktu. Powinieneś nawet pójść dalej i przewidzieć, jaki będzie koszt
Twojego produktu w przyszłym roku. Dzięki temu będziesz miał bardziej
globalne pojęcie o rentowności, której powinieneś dziś szukać.
Poznaj swoją wartość
Tak jak musisz wiedzieć, jak postrzegają Cię klienci, tak samo musisz określić mocne i słabe strony swojego biznesu. Dzięki analizie SWOT zrozumiesz realia swojego projektu i będziesz mógł lepiej ukierunkować swoją propozycję wartości, biorąc pod uwagę zarówno potencjał, jak i ograniczenia.
Koniecznie musisz wiedzieć, jak podkreślić unikalne aspekty, które posiada, dzięki czemu możesz porównać go z konkurencją i zobaczyć, co możesz dodać lub usunąć, aby wyróżnić się jeszcze bardziej. Jeśli wiesz, czego twoja "buyer persona" potrzebuje od swojego produktu i uzupełnisz go o naprawdę praktyczny dodatek, będziesz w stanie poprawić swoje ceny i zwiększyć zyski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz