Kluczowe czynniki przy podejmowaniu przez firmę decyzji o strategii cenowej

Określenie, kim jest Twoja "buyer persona" jest fundamentalne, aby móc ustalić cenę, ponieważ każda grupa demograficzna inaczej reaguje na propozycje kosztów produktu. Aspekty, które należy wziąć pod uwagę to siła nabywcza, klasa społeczna, jak reaguje na wzrost cen itp.

nowa firma

Zbadaj konkurencję

Zrób kilka badań rynku. Dowiedz się, co oferują inne firmy lub podobne marki i czy te produkty są podobne do Twoich. Spójrz na ceny, jakie pobierają i czy społeczeństwo dobrze na nie reaguje. To porównanie poprowadzi Cię do tego, co Twoja "buyer persona" jest skłonna zapłacić.

Dowiedz się, jaki jest wizerunek Twojej marki

Przede wszystkim musisz zdobyć zaufanie społeczeństwa, zwłaszcza jeśli Twoja marka jest nowa na rynku. Dowiedz się również, jak odbiorcy postrzegają Twój produkt w porównaniu z konkurencją, czy uważają, że jest on wysokiej jakości, czy też mają co do niego wątpliwości. Jeśli to możliwe, spróbuj nawet dowiedzieć się, jak widzi Cię konkurencja. Wszystkie te punkty pomogą Ci określić najlepszą cenę.

Ustal priorytety

Wśród celów, które widzieliśmy wcześniej, może być konieczne ukierunkowanie jednego nad innymi. Na przykład, w pewnym momencie możesz mieć dobrą rentowność, ale potrzebujesz więcej konwersji lub lojalności klientów, więc możesz obniżyć ceny w tym celu. Podobnie, być może myślisz o poprawieniu wizerunku swojej marki, więc mógłbyś dostosować swoje ceny nieco powyżej średniej. Oczywiście pamiętając o potrzebach swojej buyer persony i o tym, czy trzeba wprowadzić jakieś ulepszenia do produktu lub usługi.

Śledź trendy na swoim rynku lub w swojej niszy

Zmienne rynkowe są również ważne przy określaniu Twoich cen. Może to być na przykład wprowadzenie przez samorząd ustawy, klęska żywiołowa, konflikt zbrojny lub po prostu walka cenowa z konkurencją. Wiedza o tym, co dzieje się w Twoim środowisku gospodarczym jest ważna, aby pozostać konkurencyjnym cenowo.

Bądź elastyczny

Jeśli występują zmiany cen i popyt reaguje negatywnie, to jest elastyczny, natomiast jeśli pozostaje stały, to jest nieelastyczny. Znajomość tego aspektu pozwoli Ci określić najlepszy moment na podniesienie lub obniżenie cen.

Monitoruj koszty produkcji

Podobnie jak w przypadku celów, musisz pamiętać o całkowitym i rzeczywistym koszcie produkcji, jaki ma Twoja firma, ponieważ nie możesz sprzedawać po cenie niższej niż ta, która kosztuje Cię stworzenie lub zbycie produktu. Powinieneś nawet pójść dalej i przewidzieć, jaki będzie koszt Twojego produktu w przyszłym roku. Dzięki temu będziesz miał bardziej globalne pojęcie o rentowności, której powinieneś dziś szukać.

Poznaj swoją wartość

Tak jak musisz wiedzieć, jak postrzegają Cię klienci, tak samo musisz określić mocne i słabe strony swojego biznesu. Dzięki analizie SWOT zrozumiesz realia swojego projektu i będziesz mógł lepiej ukierunkować swoją propozycję wartości, biorąc pod uwagę zarówno potencjał, jak i ograniczenia.

Koniecznie musisz wiedzieć, jak podkreślić unikalne aspekty, które posiada, dzięki czemu możesz porównać go z konkurencją i zobaczyć, co możesz dodać lub usunąć, aby wyróżnić się jeszcze bardziej. Jeśli wiesz, czego twoja "buyer persona" potrzebuje od swojego produktu i uzupełnisz go o naprawdę praktyczny dodatek, będziesz w stanie poprawić swoje ceny i zwiększyć zyski.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten artykuł warto przeczytać

Skąd wziąć środki na realizację własnego pomysłu na biznes?

Zanim zaczniesz pracować nad realną realizacją swojego pomysłu na biznes, musisz pomyśleć o tym, jak Twoja firma będzie zarabiać pieniądze i...

Popularne posty